Leder du efter en forklaring af, hvad en table, en record og et field er i Airtable? Så får du det lige her!
Her er en kort begrebsforklaring til Airtable til det grundlæggende, så du har et godt fundament til at forstå os eller andre, der taler airtablsk! Når du åbner programmet har du det, som Airtable kalder en ‘base’, som på dansk også hedder base ;-) Det er altså din base, og kan sammenlignes med et dokument i fx Word, Pages eller Dropbox Paper. Og dog er det ikke præcis det samme. Men det vender vi tilbage til!
Pist: Vi taler også rigtig meget om Airtable i podcasten: Episode 8: Hvis Zapier er hjertet er Airtable hjertet i dine automatiseringer
Lad os begynde med at se på, hvad sådan en base indeholder.
Din base er bygget op med flere forskellige tables. Tænk din base som en mappe (og her kan du både tænke på en god, gammeldags mappe af pap, hvor du skal putte hullede stykker papir i - eller en mappe på din computer). Din table er så de stykker papirer, du har liggende i din fysiske mappe. Eller de dokumenter, der ligger i din digitale mappe. I stedet for at være blanke, så er de på forhånd inddelt i felter. Lidt på samme måde som papiret har lidt tryk på i forvejen som i et gammeldags, fysisk, matematik-kladdehæfte.
Det giver rigtig god mening at have det i Airtable, fordi det sjældent giver mening at nøjes med at have én table kørende ad gangen, som det ofte kan i et Worddokument. Det er især for at bevare overblikket, og derfor er der ofte ét tema i hver table. Det kan være kontaktoplysninger på mennesker i én table. Ideer i en anden og din sociale medie-opslag i en tredje.
Ja, tables er til forveksling det samme, som det er i Excel, Numbers eller Google Sheet, så hvis du kender de programmer, er der intet nyt under solen her ift. den grundlæggende opbygning.
Så kommer vi til records, og de er en del af det, du kan se i dit table (sammen med dine fields, men det kommer vi til lige om lidt!). En ‘record’ er en vandret række i din table. Og du kan have et uendeligt antal række under hinanden. Skal vi tilbage til matematik-kladdehæfte-metaforen, så er det simpelthen alle de vandrette rækker. Og nej, ikke de lodrette! Det er nemlig det, vi kalder ‘fields’, og ja, nu tyvstartede vi lidt på forklaringen af det. For sværere er det heller ikke ;-)
I din ‘record’ kan du indsætte alt fra tal til billeder til tekst. Det er smart! Hvor du i Excel ofte nøjes med tal eller formularer, har Airtable altså en del flere muligheder.
Og ja, så har vi de lodrette rækker, og det er ‘fields’. I Numbers bliver det kaldt kolonner, og det kunne vi også oversætte det til her. Men det er ikke en helt simpel kolonne, for Airtable bruger dem til lidt mere end det.
Ønsker du fx at bruge Airtable til et simpelt (eller kompliceret, det er op til dig) CRM-system, så vil du typisk have en række til hver kontaktperson. Og i dine fields, vil den første field have navnet ‘Navn’, den næste kunne være ‘e-mail’ efterfulgt af ‘telefonnummer’, ‘sidste dato for kontakt’ og ‘noter’. Eksempelvis.
Du kan altid tilføje nye fields, og ligesom dine records, kan du have et uendeligt antal.
Du kan flytte på dine fields, ligesom du kan med dine rækker, og også få Airtable til at sortere i dem. Det er smart, hvis du fx har et CRM-system bygget op, og du gerne vil samle de kontakter, du ikke har talt med den sidste måned fx.
Se en ultra-kort sammenligning med pen og papir: