Studiet viser, at ledernes profiler i virksomheder og organisationer og deres evne til at adoptere nye digitale processer, har stor betydning for virksomhedens konkurrenceevne. Lederne bærer med andre ord et stort ansvar for, at virksomheden som helhed overhovedet kommer i gang med digitalisering og automatisering. Denne forandring kommer i høj grad oppe fra (som en top-down påvirkning) og er ikke båret alene af fremadsynende og ambitiøse medarbejdere.
Små og mellemstore virksomheder falder bagud i forhold til større virksomheder, når det kommer til digitalisering og automatisering. Det er en ærgerlig og bekymrende udfordring, da det især er små- og mellemstore virksomheder som har begrænsede ressourcer, og derfor har stort behov for at bruge mulighederne og kræfterne som digitaliseringen giver. Bekymringen er, at skellet vokser (både udviklings- og indtjeningsmæssigt) mellem de store virksomheder og små samt mellemstore virksomheder.
Selvom digitalisering afhjælper vidensarbejderes arbejde, er de negative effekter stadig større end de positive inden for denne type arbejde. For at opnå de positive effekter af digitaliseringen for vidensarbejdere, kræver det et ledelsesmæssigt fokus på området.
I denne artikel har forfatterne undersøgt bl.a. data fra Danmark for at se, hvordan online kundeinteraktion foregår i praksis, samt hvilke muligheder og faldgruber der er at finde.
De spørger bl.a. hvor meget har vi brug for at interagere ansigt til ansigt, og hvor meget kan foregå online?
Denne journal tager fat i den digitale revolution og de muligeder og udfordringer for vores arbejdsliv, der følger. Introduktionen sætter rammen ved kort og præcist at forklare betydningen af den digitale revolution. Herefter følger en række artikler, bl.a. om automatiserede automatiseringen af arbejdsopgaver og automatiseringen af en jobansøgningsplatform samt dennes betydning.
Studiet viser bl.a., at op mod 40% af de samlede arbejdstimer i Danmark kan automatiseres med de eksisterende teknologier. Det svarer til én arbejdsdag om ugen for 80% af alle danskere. Det vil kræve efteruddannelse af stort set alle beskæftigede.
Undersøgelsen tager temperaturen på danske fremstillingsvirksomheders grad af digitalisering. Her kan vi se, hvilke typer virksomheder der er langt fremme med en digital transformation, og hvilke der er tilbageholdende, samt hvilken betydning det har for virksomheden. Analysen bygger på interviews med 885 direktører for små- og mellemstore virksomheder med mellem 5-250 ansatte.
I denne analyse ser IDA på deres IT-professionelle medlemmer og deres motivation til jobskifte, samt hvordan de definerer et godt job.
I bogen drager Kevin Kelly, der er en af de redaktionelle grundlæggere af det anerkendte amerikanske magasin, Wired, linjer fra den allerede eksisterende digitale udvikling og viser, hvordan vi allerede nu kan se, hvordan de underliggende kræfter vil bevæge sig i fremtiden. Der forudsiges på ingen måde, hvilken ny gadget, vi alle vil komme til at bruge, dvs. det konkrete udtryk, men i stedet de underliggende, uundgåelige tendenser, som vi både kan forberede os på og forholde os strategisk til.
Dyché ser i bogen nærmere på, hvordan Fortune 500 virksomheder arbejder med og bearbejder denne tid, hvor IT ikke længere er en afdeling af organisationen, men befinder sig alle steder. Hun ser på spørgsmål, der bl.a. afdækker, hvordan man bygger og styrker den rolle, som IT spiller i organisationen, og hvordan du prioriterer digitaliseringen, så det stemmer overens med virksomhedens generelle prioriter.
Hvordan kan en virksomhed lave en omfattende, digital transformation, så hele organisationen følger med? Spørgsmålet er omdrejningspunktet i denne bog, der udover en teoretisk ramme, kommer med en praktisk model for, hvordan du gør.
Ph.D. Lorien Pratt har arbejdet med og forsket i de nyeste teknologier gennem de sidste 30 år. I bogen Link stiller hun spørgsmålet om, hvorvidt og hvordan vi kan træffe bevidste beslutninger og anvende ny teknologi til at forbedre vores hverdag.
I denne bog beskriver Nikos Smyrnaios, hvordan vores digitale verden startede, og hvordan den har udviklet sig. Det giver perspektiv og indsigt, når vi skal forstå og træffe beslutninger om, hvordan vi anvender de muligheder, der er tilgængelige.
I denne bog viser de tre forfattere, hvordan virksomheder kan anvende innovation på alle niveauer: strategisk, funktionelt og operationelt til at skabe vækst. Vel at mærke på en bæredygtig måde. Undervejs er der konkrete eksempler.