Har du modtaget mange ansøgninger på dit jobopslag, kan det være en stor fordel at lade computeren hjælpe dig med at sortere i mængden.
Når du rekrutterer, kan det være en kæmpe udfordring at finde den rette kandidat. Især hvis man modtager overvældende mange ansøgere. Hvordan finder du den rigtige? Hvordan ved du, at du ikke har overset den allerbedste til jobbet? Det kan være ufatteligt svært at overskue profiler, ansøgninger og CV’er. Hvis du samler ansøgningerne i en intelligent database som fx Airtable, kan du bruge databasen til at sortere ansøgerne.
Det allerbedste resultat får du, hvis du allerede automatiserer i forbindelse med modtagelsen af ansøgningerne. For her kan du allerede i formularen lade ansøgerne udfylde nogle felter, der automatisk får betydning for deres placering i databasen.
Læs eventuelt vores artikel ‘Automatiser modtagelsen af jobansøgninger’ for at få mere inspiration til netop den del.
I din database har du en række felter, hvor kandidaternes oplysninger står. Du starter sandsynligvis med navnet efterfulgt af e-mail og telefonnummer. Herefter er der to felter, hvor selve ansøgningen og CV’et er vedhæftet. Nu kan du så vælge, om der er særlige ting, du leder efter hos ansøgerne. Der er naturligvis forskel på, om I kender ansøgerfeltet godt i forvejen eller om I er på helt ukendt grund. Fx kan I vælge at sortere i de allervigtigste forudsætninger, hvor I sorterer de personer fra, der ikke lever op til dem. Et eksempel kunne være mere end 2 års erfaring indenfor branchen, uddannelsesbaggrund eller ledelsesfaring. Du vælger selv, hvor mange forskellige forhold, du ønsker at sortere de forskellige kandidater med.
Når du har oprettet felterne, kan du, hvis du bruger Airtable som database, oprette et nyt view, så du kun ser de kandidater, der er tilbage efter du har sorteret nogle fra. Hos dem kan du nærlæse ansøgningen og fx lave et felt, hvor du giver dem point ift. engagement i jeres organisation.
Til sidst har du en håndfyld, som du kan invitere til jobsamtale. Vel vidende at du hele tiden har bevaret overblikket over ansøgerfeltet og derfor har indkaldt de rigtige.
Når du har sorteret de ukvalificerede fra og fx givet ansøgningerne point for engagement og andet, der har betydning for jobbet, kan du give en anden person i organisationen adgang til et view, hvor personen ikke kan se hverken køn, alder eller andre forhold, der kan sløre for de vigtigste faktorer.
Du kan oprette formularen ved ansøgningen på en måde, så du i din database ikke ser navn og alder i felter for sig. Så gemmer de sig i personernes CV, hvor du naturligvis kan se det. Men du vælger via systemet personer fra på baggrund af deres manglende kvalifikationer, og ikke pga. noget andet, som vi ubevidst sorterer på baggrund af.
Ingen af os kan frasige os, at vi på forhånd putter folk i kasser, og vores fordomme og forforståelser klæber sig til bestemte kategorier. Det kan sløre vores blik, så vi ikke ser det væsentligste: Personernes kvalifikationer, erfaringer og deres engagement.