Få denne udførlige guide med 10 automatiserede flows, der vil kunne spare dig ufatteligt meget tid, komplet beskrevet med triggere, actions og tools. Ved hjælp af Zapier og et par få andre apps, kan du få det op at køre.
Sådan sætter du en kontaktformular op på din hjemmeside, som automatisk sender dig og din kontakt en mail, når den bliver udfyldt.
Trigger: Lead udfylder formularen og trykker herefter på ‘Send’-knappen.
Anvendte tools: Zapier, Airtable, Webflow, Outlook
Du har en type af tekster, der altid skal korrekturlæses, inden de bliver lagt op på din hjemmeside eller sendt ud på de sociale medier. Denne automatisering sparer dig tid og hjælper dig med at gennemføre processen på samme måde hver gang. Inden automatiseringen starter: Du opretter et Trellocard og uploader dine dokumenter eller indsætter den korte tekst.
Trigger 1: Du flytter dit Trellocard til en række, du fx har kaldt ‘Send til korrektur’.
Trigger 2: Efter korrekturlæseren har læst og uploadet eller indsat den rettede tekst, flytter han eller hun kortet til en anden række, fx med navnet ‘Rettet af korrekturlæser’.
Anvendte tools: Zapier, Trello, Gmail for Business
Du skriver selv eller modtager en mail fra din leder med opgaver, du skal udføre. I stedet for at bruge tid på at kopiere opgaverne ind i dit to-do-program, kan du få det gjort automatisk for dig.
Trigger 1: Du stjernemarkerer den udvalgte mail i din indbakke
Trigger 2: Når alle opgaverne er udfyldt, flytter du dit Trellocard til en række, du fx kalder ‘Done’
Anvendte tools: Zapier, Trello, Gmail for Business
Du skal holde et møde, og du har styr på indkaldelse og automatisk oprettelse af kalenderbegivenhed hos dig selv og din mødedeltager. Men hvad med en reminder, en dagsorden, dit slideshow og et overblik, så det er nemt at forberede dig? Det kan du automatisere sådan her.
Trigger: Start flowet ved at indsætte kontaktoplysninger på mødedeltager, evt. dagsorden, tid og sted i en formular i Airtable og tryk ‘send’.
Anvendte tools: Zapier, Airtable, Webflow, Outlook
Du har et forløb, et kursus eller noget andet, som potentielle kunder kan tilmelde sig online. For at sikre opdaterede lister og at alt kører på en snor, kan det være guld værd at automatisere et flow.
Trigger: En ny kunder har udfyldt en formular på din hjemmeside og trykker ‘Tilmeld’.
Passiv trigger: Igangsætter på betingelse af ny kontakt i CRM-system med en mail til dig med en velkomstmail til den nye kunde, som du kan ændre i ved behov og sende til den nye kunde.
Anvendte tools: Zapier, Airtable, Gmail for Business, Webflow
Du får løbende nye kunder, men glemme ofte at bede om at få feedback og referencer, som du kan bruge på din hjemmeside. Faktisk bliver det ofte et helt projekt at få det gjort. Men på det tidspunkt er der mange kunder, der er i gang med meget andet og ikke får svaret. Det kan du opsætte automatisk, så du får referencer fra nye kunder løbende, og de automatisk ryger ind på din hjemmeside.
Trigger 1: Du leverer til kunden i og med at du trykker ‘Send’ i en kontaktformular med leveringen. I kontaktformularen har du klikket på en checkbox, hvor du klikker af, at kunden er ny, og flowet bliver startet.
Trigger 2: Når kunden har udfyldt og trykket ‘indsend’ ved udfyldelse af spørgeskema.
Trigger 3: Du godkender referencen ved at trykke på en checkbox i databasen.
Trigger 4: Næste gang hjemmesiden bliver opdateret vil referencen automatisk blive synlig på hjemmesiden.
Anvendte tools: Zapier, Typeform, Airtable, Gmail for Business, Webflow
Du skal levere dit produkt eller din ydelse til en kunde, og i den forbindelse er der en hel række småopgaver. Hvorfor ikke opsætte dem automatisk, så du ikke behøver bruge tid på det og det samtidig kommer til at køre fuldstændig struktureret hver eneste gang?
Start med at oprette en database med en række beskrivelser ifbm. leverede projekter, ydelser eller produkter
Trigger: Udfyldelse af formular ved levering, fx i Airtable. Du udfylder kontaktoplysninger eller vælger kunden i formularen.
Anvendte tools: Zapier, Airtable, Gmail for Business
Nu kommer der en stor én. Men det kan du godt klare, ikke sandt!? Værdien er kæmpe stor her, fordi det sædvanligt er noget, som du slet ikke vil automatisere, men som kræver megen tid. Lad dig ikke skræmme af størrelsen på flowet, men se det i stedet som et eksempel på, hvor super avancerede og intelligente flows, du faktisk er i stand til at bygge med Zapier.
Du er rådgiver og har en eller flere personlige rådgivningsforløb. Du bruger ofte meget tid på at gentage de samme pointer mange gange overfor de samme klienter. Og når du har mange forløb i gang samtidig kan det indimellem være svært at holde styr på, hvor langt du er med hver enkelt klient, så du bruger meget tid på at skabe overblik. Du kan skabe et flow, der automatisk sørger for overblikket for dig, aflaster flere af dine opgaver og få tid og energi til at være til stede, når du skal være det.
Du opretter en skabelon for dit rådgivningsforløb (her med et nyt tema hver uge i tre uger), hvor du fortæller databasen hvor mange dage, der går mellem de enkelte rådgivningssessioner.
Lad os komme i gang:
Trigger: Et nyt rådgivningsforløb sættes i gang fx via en formular, du udfylder i din database, eller som klienten udfylder på din hjemmeside.
Anvendte tools: Zapier, Typeform, Airtable, Gmail for Business
Er rekruttering en ofte gentaget proces, kan det hurtigt betale sig at automatisere hele eller dele af processen. Her er den indledende del, der hjælper med at indsamle den rigtige information, samle den i et godt overblik og igangsætte det videre ansættelsesforløb.
Start med at oprette en database til stillingen, hvor ansøgernes kontaktoplysninger, CV og ansøgninger kan blive samlet.
Trigger: Ansøger udfylder en formular på din hjemmeside med kontaktoplysninger og mulighed for at vedhæfte CV og ansøgning samt evt. link til video.
Anvendte tools: Zapier, Airtable, Webflow, Outlook
Der kan være mange årsager til at lave en spørgeskemaundersøgelse af medarbejderne i en virksomhed. Det kan være for at arbejde med trivslen, arbejdsmiljøet eller fx i forbindelse med en forandringsproces. Du kan lette arbejdet gevaldigt ved at automatisere processen.
Trigger: Checkbox udfyldes ved den enkelte medarbejder eller medarbejderens navn og mail bliver indsat i en ny række (herved kan du indsætte dem og dermed udsende spørgeskemaerne på én gang).
Anvendte tools: Zapier, Typeform, Airtable, Webflow, Outlook